سفارش تبلیغ
خرید بلیط هواپیما، خرید و رزرو اینترنتی ، چارتر، سامتیک
احکام فحاشی

فحّاشی

سؤال : آیا فحّاشی و توهین به دیگران‌در صورت عادت اشکال دارد ؟

جواب از آیت الله بهجت : حرام است[1].

سؤال : فحاشی و ناسزا گویی نسبت به یکدیگر چه صورت دارد ؟

مقام معظم رهبری : فحاشی جایز نیست .

آیت الله تبریزی : فحاشی و سَباب مؤمن حرام است .

آیت الله مکارم شیرازی : سخنان رکیک و فحاشی شایسته انسان مؤمن نیست و در بسیاری از موارد مصداق محرّمات است .

آیت الله فاضل لنکرانی : اخلاق اسلامی باید در تمام موارد رعایت شود .

آیت الله سیستانی : فحاشی و ناسزا گویی اگر به مؤمن باشد ، جایز نیست [2].

مسأله : آیت الله سیستانی : هِجاء مؤمن حرام است و مراد از آن بیان نواقص و معایب او و بدگویی و مذمّت اوست چه به صورت نثر باشد و چه به صورت شعر ذکر گردد و بدگویی و مذمت مطلق مردم غیر از مؤمن کار نیکویی نیست مگر زمانی‌که مصلحت عامه‌ای این امر را اقتضاء نماید و گاهی در این هنگام بدگویی و مذمت واجب می شود مانند بدگویی و مذمّت از فرد فاسق بدعتگزار تا مردم به بدعتش گرایش پیدا نکنند.

آیات عظام خویی ، تبریزی ، وحید خراسانی : هِجاء مؤمن و بدگویی و مذمّت از او حرام است ولی بدگویی و مذمّت از مخالف و همچنین فرد فاسق بدعتگزار جایز است تا مردم به بدعتش گرایش پیدا نکنند[3].

شوخی از طریق فحّاشی

سؤال : آیا فحش دادن حرام است ؟ اگر غرض از فحش دادن ، شوخی با مخاطب باشد چه حکمی دارد ؟

آیت الله سیستانی : حرام است .

آیت الله بهجت : فحش دادن به اهل ایمان حرام است مگر در صورت مزاحمت با مصلحت لازمة راجحه بر مفسدة سَبّ و شَتْم . ( جامع المسائل ج2 س 472 ) .

مقام معظّم رهبری : فحش دادن حرام است .

آیت الله مکارم شیرازی : فحش دادن حرام است و از فحش دادن به صورت شوخی هم بپرهیزید .

آیت الله سید محمد شاهرودی : فحش دادن به مؤمن حرام است چه به شوخی باشد یا جدّی ، ولی گاهی شوخی طوری است که معلوم می‌شود قصد فحش ندارد ، در این صورت اگر هتک مؤمن نباشد ، اشکال ندارد[4].

سؤال : آیا گفتن ناسزا بدون حضور مخاطبی که آن را بشنود گناه محسوب می شود ؟

آیات عظام خویی ، تبریزی : بله گناه بر آن مترتّب می‌شود و این عمل حرام است[5].



[1]    . استفتائات از محضر آیت الله بهجت ج 4 ص 564 س 6485

[2]    . مسائل جدید ج1 ص 191 و192

[3]   .  منهاج الصالحین  آیت الله سیستانی ص16م33

     منهاج الصالحین آیت الله خویی ص9م30

     منهاج الصالحین آیت الله تبریزی ص13 م30

     منهاج الصالحین آیت الله وحید خراسانی ص15م30

 

[4]    . استفتاء خصوصی کتبی از مراجع عظام تقلید 

[5]   . سؤال : الْهِجاءُ الّذِی لَمْ یُسْمِعْ بِهِ الانسانُ غَیْرَ نَفْسِهِ هَلْ یَتَرَتّبُ عَلَیْهِ الاثْمُ ؟ جواب : نَعَمْ یَتَرَتّبُ عَلَیْهِ الاثْمُ فانّهُ حَرامٌ

      صراط النجاة ج2 مسائل متعلقه بحیاة الانسان المعاصر ص410س1361


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90 آبان 23ساعــت ساعت 8:33 صبح تــوسط عیسی معلم | نظر بدهید
احکام تقلید صدا

تقلید صدا

سؤال : درآوردن اداء افعال و گفتار مجنون و دیوانه ، آیا غیبت از او شمرده می‌شود و آیا غیبت مجنون جایز است ؟ و آیا مسخره کردن او از باب مزاح و شوخی جایز است ؟

آیت الله تبریزی : اداء او را درآوردن ، زمانی‌که توهین و تحقیر به نزدیکان ( دور و بری‌های ) او شمرده شود یا به این قصد و غرض باشد ، جایز نیست ، و از اینجا حکم مسخره کردن فرد دیوانه هم روشن می‌شود[1].

سؤال : آیا جایز است تقلید صدای دیگران که خنده آور است و آن صدا معروف و معلوم است که لهجه گروهی از مؤمنین یا اهالی منطقه معیّنی است به شرط اینکه قصد اهانت به آن نداریم و شخص مشخّصی منظور و مقصود نیست و فقط مقصود شوخی ، سرگرمی و خوش مزگی است ؟

جواب از آیات عظام خوئی و تبریزی : اگر توهین و هتک به اهالی مؤمن آن قوم و منطقه شمرده نشود اشکال ندارد[2].

سؤال : آیا تقلید صدای شخص مؤمن یا طریقه راه رفتن یا نشستن او در غیابش زمانی که بوسیله این تقلید یا راه رفتن یا نشستن ، قصد اظهار عیبی را ندارد و حکایت و تقلید فقط برای سرگرمی و خوش مزگی و شوخی است ،‌ حرام‌است ؟

جواب از آیات عظام خوئی و تبریزی : اگر این عمل ، توهین و هتک فردی که ادایش را در می‌آورند نباشد اشکالی ندارد[3].

سؤال : تقلید صدای دیگران جهت مزاح و شوخی جایز است یا خیر ؟

آیت الله مکارم : در صورتی که توهین به آن شخص محسوب شود جایز نیست و اگر توهین به آن شخص محسوب نشود مانعی ندارد.

آیت الله صافی : عمل لغوی است و اگر آن‌که تقلید صدای او را می‌کند راضی نباشد حرام است.

آیت الله شاهرودی : در صورت ایذاء و استهزاء حرام است

آیت الله فاضل لنکرانی : اگر به گونه‌ای باشد که اگر صاحب صدا بشنود ناراحت می‌شود حکم غیبت را دارد و جایر نیست[4]



[1] . سؤال : حِکَایَةُ المَجنُونِ فِی أفعَالِهِ أو أقوَالِهِ هَل یُعَدُّ غِیبَةً لَهُ وَ هَل یَجُوزُ غِیبَةُ المَجنُون اذا کان فی موردهاِ و هَل یَجُوزُ سُخـْرِیَّتـُهُ مِن بَابِ المُلاطَفَةِ ؟

جواب : لایَجُوزُ حِکَایَتُهُ إذَا عُدَّتِ الحِکَایَةُمَهَانَةً لِاَقْرِبَائِهِ أو کَانَتِ الحِکَایَةُ لِهذَا الغَرَضِ وَ مِن هُنَا یَظهَرُ حُکْمُ سُخـْرِیَّتِهِ .

                                         صراط النّجاة ج2 المسائل المتفرقه تتعلق بحیاة الانسان المعاصر ص585س 1939

[2] .   سؤال : هَلْ یَجُوزُ حِکایةُ صَوْتٍ یُضْحَکُ مِنْهُ و هُوَ مَعْرُوْفٌ انّه للَهْجَةِ قَوْمٍ مُؤمِنینَ او اهل مَنْطقةٍ مُعیّنةٍ کَذلکَ و لَمْ یَقْصُدْ اهانَتَهُمْ و لایقْصد شَخْصً بِعَیْنِهِ و انما یقصد التَّفَکُّهَ ؟

 جواب : لابَأسَ مَالَم یَتَحَقَّقْ مَعَهَا هَتْکُ أهَالِیهَا المُؤمِنِینَ .         صراط النّجاة ج2 مسائل فی الغیبة ص435س1473

[3] . سؤال : مُحاکاةُ و تَقْلیدُ صَوْتِ شَخْصٍ مُؤمِنٍ او طَرِیقةِ مَشْیِهِ او جُلُوسِهِ اذا لَمْ یَکُنْ بِصَوْتِهِ او مشیته او جُلُوسِهِ عَیْبٌ یُراد اظهارُه و انما یتم التقلیدُ للفَکاهَةِ و الْمِزاحِ فَهَلْ یَحْرُمُ ذلکَ اذا کانَ غائباً ؟

جواب : لابَأسَ بِهِ مَا لَم یَکُنِ العَمَلُ هَتْکًا لِمَن یُقَلِّدُ عَنهُ .

                                          صراط النّجاة ج2 المسائل المتفرقه تتعلق بحیاة الانسان المعاصر ص423س 1423                                           

[4]   . استفتاء خصوصی کتبی از مراجع معظم تقلید


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90 آبان 23ساعــت ساعت 8:16 صبح تــوسط عیسی معلم | نظر بدهید
احکام دروغ به شوخی

دروغ به شوخی

سؤال : دروغ به شوخی چه حکمی دارد ؟

آیت الله صافی گلپایگانی : در روایت آمده است که انسان طعم ایمان را

نمی چشد مگر وقتی که دروغ را چه به نحو جدّی و چه شوخی ترک کند

آیت الله بهجت : دروغ شوخی حرام است.

آیت الله شاهرودی : مشکل است

آیت الله مکارم : چنانچه قرینه ای در کلام باشد که طرف مقابل متوجه شود شما قصد حقیقی ندارید اشکالی ندارد.

آیت الله نوری همدانی : اگر قرینه ای در کار باشد که شوخی بودن آن را برساند حرام نیست ولی بهتر است که این کار را نکند[1]

مسأله : آیات عظام وحید خراسانی ، خویی ، تبریزی : دروغ گفتن حرام است و آن خبر دادن از چیزی است که واقعیت ندارد و فرقی در حرمت بین دروغ جدّی و دروغ شوخی نیست و اگر خبری را به عنوان شوخی نقل کند در حالی که قصد حکایت و اخبار نداشته باشد اشکال ندارد.

آیت الله سیستانی : دروغ گفتن حرام است و آن خبر دادن از چیزی است که واقعیت ندارد و فرقی در حرمت بین دروغ جدّی و دروغ شوخی نیست تا وقتی که قرینه حالیه یا مقالیه ای بر شوخی بودن آن نباشد و اگر قرینه حالیه یا مقالیه ای بر شوخی بودن قرار دهد در حرمت آن اشکال است هر چند احتیاط واجب در ترک آن است و اگر خبری را به عنوان شوخی نقل کند در حالی که قصد حکایت و اخبار نداشته باشد اشکال ندارد[2].

سؤال : آیا می‌شود برای مزاح و شوخی ، دروغ گفت ؟

جواب از آیت الله سیستانی : اگر قرینه ای بر شوخی بودن نباشد حرام است و اگر باشد هم به احتیاط واجب جایز نیست ولی اگر قصد حکایت نکند گر چه صورت سخن به عنوان خبر باشد حرام نیست[3]


[1]   . استفتاء خصوصی کتبی از مراجع معظم تقلید

[2]   . منهاج الصالحین آیات عظام خویی ، تبریزی ج2 م35    منهاج الصالحین آیت الله وجید خراسانی ج3م35

     منهاج الصالحین آیت الله سیستانی ج2 م38

[3]   . استفتاء خصوصی کتبی ازمعظم له


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90 آبان 23ساعــت ساعت 8:13 صبح تــوسط عیسی معلم | نظر بدهید
احکام لطیفه گویی

لطیفه گویی

سؤال : گفتن لطیفه‌های رایج در کشور که حالت تمسخر قشر ، قوم یا مناطقی از مردم کشور را در بر‌می‌گیرد چه حکمی دارد ؟ شنیدن آن چه صورت دارد ؟

مقام معظم رهبری : اگر استهزاء آنان محسوب شود جایز نیست .

آیت الله مکارم شیرازی : اگر واقعاً تمسخر قومی به طور عام بوده باشد اشکال دارد .

آیت الله فاضل لنکرانی : بهتر این است که از این نوع مزاح ها اجتناب شود .

آیت الله تبریزی : مسخره کردن و اذلال مؤمن جایز نیست و اگر این طور نباشد و متضمّن کذب هم نباشد مانعی ندارد .

آیت الله صافی گلپایگانی : اگر مشهور و معروف است به قصد لطیفه گویی باشد و توهین صدق نکند اشکال ندارد مع ذلک[1] ترک آن اولی است .

آیت الله بهجت : اولی تنزّه[2] است .

آیت الله سیستانی : اگر مستلزم هتک و توهین مؤمنین باشد ، جایز نیست[3].

سؤال : اگر در پاسخ مسسأله قبل می فرمایید جایز نیست یا اشکال دارد بعضی‌ها برای نقل لطیفه ها و جک ها از حیله استفاده می‌کنند که یک ترک کافر ، یک رشتی کافر و ... چنین و چنان کرد ، آیا با اضافه نمودن این قید حرمت رفع می شود ؟

آیت الله مکارم : در صورتی که سبب اهانت به نوع شود جایز نیست

آیت الله شاهرودی : چنانچه موجب ایذاء مؤمنین باشد اشکال دارد و الا غیبت کافر جایز است.[6]

سؤال : بعضی‌ها برای اینکه لطیفه‌ای تعریف کنند یا کسی را بخندانند مثلاً می‌گویند : یک روز یک ترک  …   . آیا به کار بردن کلمه یک ترک اشکال دارد یا نه ؟

آیت الله صافی گلپایگانی : اگر توهین شمرده شود جایز نیست[7].

سوال: بعضی افراد حیله می زنند و برای نقل لطیفه ها و جک ها چنین می گویند : یک قزوینی کافر ، یک ترک کافر ، یک رشتی کافر ، یک امام جمعه کافر ... چنین و چنان کرد ، آیا این نوع حیله مسأله را حل می کند و مجوز نفل این گونه جک ها و لطیفه ها می شود ؟

جواب از آیت الله سیستانی : ظاهراً اضافه قید مذکور اهانت را رفع نمی‌کند اگر اهانتی باشد.

سؤال : الف. در لطیفه‌ها و جُک‌هایی‌که می‌سازند می‌گویند : یک قزوینی ، یک‌رشتی ، یک‌ ترک و  …   چنین و چنان کرد ، آیا اشکال شرعی دارد ؟ خصوصاً اگر افراد آن طایفه یا شهر آن جُک را بشنوند ناراحت می‌شوند چه حکمی دارد ؟

ب. حال بعضی افراد حیله می‌زنند و برای نقل لطیفه ها و جک ها چنین می گویند : یک قزوینی کافر ، یک ترک کافر ، یک رشتی کافر ، یک امام جمعه کافر و ... چنین و چنان کرد ، آیا این نوع حیله مسأله را حل می‌کند و مجوّز نفل این گونه جک ها و لطیفه ها می شود ؟

آیت الله صافی گلپایگانی : این گونه لطیفه ها گرچه متداول است ولی بر خلاف اخلاق و ترک آن اولی و احوط است .

آیت الله بهجت : حرام است.

آیت الله نوری همدانی : الف. در فرض سؤال جایز نیست.

ب. چنین کاری صحیح نیست



[1]    . با این وجود

[2]    . اجتناب و پرهیز

[3]    . مسائل جدید ج 2 ص 59 و 60

[6]   . استفتاء خصوصی کتبی از مراجع معظم تقلید

+ نوشته شـــده در دوشنبه 90 آبان 23ساعــت ساعت 8:6 صبح تــوسط عیسی معلم | نظر بدهید
حکم فقهی کاریکاتور

حکم فقهی کاریکاتور

سؤال : کشیدن کاریکاتور اشخاص در صورتی که موجب اذیت و آزار آنها شود چه صورت دارد ؟ و اگر آن افراد راضی به کشیدن کاریکاتورِ آنها باشند چگونه است ؟

مقام معظم رهبری : ایذاء اشخاص حرام است .

آیت الله مکارم شیرازی : جایز نیست .

آیت الله بهجت : اوّلی جایز نیست و دوّمی مختلف است .

آیت الله صافی گلپایگانی : جایز نیست .

آیت الله سیستانی : اگر هتک مؤمن باشد جایز نیست هر چند راضی باشد ولی اگر‌درعرف امروز هتک به حساب نیاید اشکال ندارد .

آیت الله تبریزی : اهانت به مؤمن جایز نیست هر چند خود شخص راضی به این‌کار باشد[1].

نکته ای بسیار مهم  برای دوستان:انسان کمال را دوست دارد و به دنبال ان است وکمال مطلق هم که خداست پس بیایید احکام و دستورات او را بیاموزیم تا بتوانیم حداقل خودمان را به کمال نزدیک بکنیم. به امید رسیدن به کمال با داشتن خدا

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1]    . مسائل جدید ج 2 ص 47 و 48 .


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90 آبان 23ساعــت ساعت 7:50 صبح تــوسط عیسی معلم | نظر بدهید
احکام زیارت کردن

         

            احکام زیارت

بسمه تعالی

سؤال : آیا رساندن دست یا بدن به ضریح از شرایط صحت قبولی زیارت است ؟ اگر موجب اذیت دیگران شود چه حکمی دارد ؟

جواب : رهبری : از شرایط نیست و در صورت اذیت دیگران باید از آن اجتناب شود.

سیستانی : از شرایط نیست .

فاضل: خیر دست زدن به ضریح لازم نیست  و اگر موجب اذیت دیگران باشد لازم است اجتناب شود.

مکارم : شرط صحت و قبولی زیارت نیست و اگر باعث اذیت دیگران شود اشکال دارد .

بهجت : مستحب است که نوعاَ مورد رضایت زائران است عملاَ

گلپایگانی : از شرائط صحت نیست ولی در مقام اظهار علاقه به صاحب قبر مطهر مطلوب است.

 

سؤال : سجده بر سنگ هائی که کف حرم با آنها فرش شده صحیح است یا خیر ؟

جواب : {صحیح است و اشکال ندارد } متفق بین فقهای مذکور

 

سؤال : اینکه برخی به جهت رعایت ادب و احترام به امام تا حالنت رکوع خم می شوند چه حکمی دارد ؟

جواب : رهبری ،سیستانی،گلپایگانی : مانعی ندارد .

فاضل : مانعی ندارد ولی باید به نحوی عمل کرد که ؟؟؟ بگویند برای غیر خدا سجده یا رکوع می کنند.

مکارم : بهتر است به مقدار متعارف خم شوند.

بهجت : حرام نیست .

 

سؤال : آیا نخ بستن و قفل زدن به پنجره ی فولاد و یا ضریح صحیح است ؟

جواب : رهبری : از اینگونه کارها که مستمند شرعی ندارد اجتناب شود .

سیستانی : استجاب شرعی ندارد .

فاضل : خیر ، وجهی ندارد .

مکارم : این امر جزء خرافات است و ریشه ای ندارد .

بهجت : حرمت ندارد ولی ترک آن بهتر است .

گلپایگانی: منع شرعی ندارد .والله العالم

 آیا خرافات منع شرعی دارد ؟ اگر داشته باشد معلوم است ؟؟؟؟؟

 

سؤال : فردی نذر شرعی کرد که مبلغی پول را در ضریح امام معصوم یا امام زادگان (علیهم السلام) بیندازد، آیا دادن پول به دفتر نذورات در این صورت کافی است ؟ آیا باید مطابق نذر خود آنرا در ضریح بیندازد ؟ با توجه به اینکه مصرف پول داخل ضریح و دفتر نذورات یکی باشد ؟

جواب : رهبری : در صورتی که برای نذر خود ، صیغه شرعی آنرا نخوانده ممخیر است در غیر اینصورت در ضریح بیاندازد.

شاهرودی : در فرض سؤال باید در ضریح امام یا امامزاده بیاندازد ، و دادن پول به دفتر نذوزات کافی نیست حتی اگر مصرف یکی باشد ،چون خود جمع پول در ضریح ممکن است موضوعیت داشته باشد .

بهجت ،مکارم، نوری همدانی : در صورت امکان باید بر اساس نذر عمل شود .

سؤال : این امکان چه نوع امکانی است ؟

 

سؤال : دست کشیدن به ضریح چه حکمی دارد ؟

جواب : رهبری ،صافی ،نوری همدانی : مانعی ندارد .

بهجت : استجابت دارد .

مکارم : دست کشیدن و بوسیدن دربهای ضریح مطهر به قصد تبرک اشکالی ندارد ولی ؟؟؟؟ با توجه به برداشتهای ناصواب که از آن می شود ترک شود .

 

سؤال : بوسیدن ؟؟؟؟ دربها و ضریح چه حکمی دارد ؟

جواب : رهبری ،صافی ، نوری همدانی : مانعی ندارد .

بهجت : استجابت دارد

مکارم : گذشت

 

سؤال : نظر مبارک حضرت عالی در مورد اذن دخول چیست ؟

جواب : رهبری ،مکارم : به امید ثواب خوانده شود قرائت اذن دخول به قصد رجاء مانعی ندارد .

صافی گلپایگانی : در مورد حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین که وارد شده است و در مورد امامزاده های معروف مانند حضرت عبدالعظیم و حضرت معصومه و حضرت احمد بن موسی معروف یه شاهچراغ به قصد رجاء مانع ندارد .والله العالم

نوری همدانی: اشکالی ندارد .

بهجت : استجابت دارد .

 

سؤال : آیا استجاب نماز شرعی نماز زیارت برای اماماان و امامزادگان (علیهم السلام) ثابت است ؟

جواب : رهبری: به امید ثواب خوانده شود .

صافی : در مورد حضرت رسول خدا صلوات الله علیه و ائمه علیهم السلام وارد شده و در موردامامزادگان به قصد رجاء مانعی ندارد .والله العالم

نوری همدانی : اشکال ندارد .

بهجت : برای امامان ثابت است .

مکارم : همیشه هنگام خواندن نماز زیارت قصد کنید دو رکعت نماز مستحب بخوانید و ثوابش را به امام یا امامزاده مورد نظر تقدیم کنید.

 

سؤال : اینکه برخی در اطراف ضریح صدا را به فرستادن صلوات بلند می کنند کار مطلوبی است یا خیر ؟

جواب : مکارم : باید به گونه ای عمل کنند که برای دیگران ایجاد مزاحمت نشود.

صافی : مطلوب است .والله العالم

بهجت : اشکالی ندارد .

شاهرودی : صلوات با صدای بلند مطلوب و پسندیده است چون در روایت وارد شده صدای خود را به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد بلند کنید.البته تا حدی که موجب ایذاء مومنین نباشد .


+ نوشته شـــده در یکشنبه 90 آبان 22ساعــت ساعت 7:15 عصر تــوسط عیسی معلم | نظر بدهید
احکام احترام نان و چاه

                         یکی بودن چاه آشپزخانه و توالت

سؤال : در بعضی جاها چاه آشپزخانه با چاه مستراح یکی است و مقداری از غذا ممکن است میان مستراح بریزد ، این کار چه حکمی دارد ؟

جواب از آیت الله گلپایگانی : أقوی ترک این کار است و چاه آشپزخانه را جدا حفر کنند و به نعمت خداوندی احترام بگذارند[1].

سؤال : آیا چاه توالت و آشپزخانه را می‌توان یکی قرار داد ؟‌

جواب از آیت الله اراکی : احتیاط واجب در ترک است[2].

سؤال : منزلی اجاره کرده‌ام که چاه آشپزخانه آن با چاه توالت یکی است و معمولاً‌ وقت شستن ظرف‌ها مقداری مواد غذایی در چاه می‌رود با این وضع تکلیف این جانب چیست ؟

جواب از آیت الله فاضل لنکرانی : متعارف آن است که خورده‌های ته ظرف قابل خوردن نیست و به آن‌ها غذا صدق نمی‌کند لذا اشکال ندارد بلی چناچه به باقی مانده ته ظرف صدق غذا کند احتیاط آن است که آن‌ها را جدا کنید و به چاه نریزید یا چاه را جدا کنید[3].

                        ریختن زیادی غذا در سطل زباله

سؤال : آیا جایز است زیادی غذا را در سطل خاکروبه بریزند ؟

جواب از آیت الله اراکی : اگر خبائث باشد که خوردن آن جایز نباشد مانعی ندارد[4].

                 افتادن دانه‌های برنج در مجاری آب آلوده

سؤال : در هنگام شستن ظروف احیاناً دانه‌های برنج در مجاری آب آلوده می‌افتد ، آیا این کار جایز است ؟‌ آیا جلوگیری از افتادنش واجب است ؟ آیا کم یا زیاد بودنش تأثیری در حکم دارد یا نه ؟ با توجّه به اینکه پرهیز ، کار صعب و مشکلی است.

جواب از آیت الله سیستانی : جایز نیست اگر به مقداری باشد که استفاده از آن ممکن است هرچند برای تغذیه حیوان مگر کم باشد یا کثیف و آلوده باشد پس دراین صورت ممکن است ریخن آن در زباله دان به نحوی که عرفاً اهانت به نعمات پروردگار متعال محسوب نشود[5].

سؤال : آیا اگر چاهی که آب توالت به آن می ریزد ، با چاه آشپزخانه ( که اضافه آب و مواد غذایی هم چون برنج ، نان و ... در آن ریخته می شود) یکی باشد ، آیا اشکال دارد ؟

جواب از آیت الله بهجت : بهتر است متعدّد باشند .[6]

سؤال : آیا اگر چاهی که آب توالت به آن می ریزد ، با چاه آشپزخانه ( که اضافه آب و مواد غذایی هم چون برنج ، نان و ... در آن ریخته می شود) یکی باشد ، آیا اشکال دارد ؟

جواب از آیت الله بهجت : بهتر است متعدّد باشند .[7] 

                                            

  [1]    . مجمع المسائل ج 1 ص 51 س 100 .

[2]    . استفتائات ازمحضرآیت الله اراکی مسائل متفرقه ص 261 س 43 .

[3]    . جامع المسائل ج 2 ص43 س 67.

[4]    . استفتائات ازمحضرآیت الله اراکی مسائل متفرقه ص 254 س 3 .

[5]    . الفقه للمغتربین ص343 م 604 .

[6]   . استفتائات از محضر آیت الله بهجت ج1 ص120 س 397

[7]   . استفتائات از محضر آیت الله بهجت ج1 ص120 س 397

[8]    . مرآة الکمال ج 1 الفصل الرابع فی آداب الاکل و الشرب ص 186 .


+ نوشته شـــده در یکشنبه 90 آبان 22ساعــت ساعت 7:2 عصر تــوسط عیسی معلم | نظر بدهید