احکام تقلید صدا
تقلید صدا
سؤال : درآوردن اداء افعال و گفتار مجنون و دیوانه ، آیا غیبت از او شمرده میشود و آیا غیبت مجنون جایز است ؟ و آیا مسخره کردن او از باب مزاح و شوخی جایز است ؟
آیت الله تبریزی : اداء او را درآوردن ، زمانیکه توهین و تحقیر به نزدیکان ( دور و بریهای ) او شمرده شود یا به این قصد و غرض باشد ، جایز نیست ، و از اینجا حکم مسخره کردن فرد دیوانه هم روشن میشود[1].
سؤال : آیا جایز است تقلید صدای دیگران که خنده آور است و آن صدا معروف و معلوم است که لهجه گروهی از مؤمنین یا اهالی منطقه معیّنی است به شرط اینکه قصد اهانت به آن نداریم و شخص مشخّصی منظور و مقصود نیست و فقط مقصود شوخی ، سرگرمی و خوش مزگی است ؟
جواب از آیات عظام خوئی و تبریزی : اگر توهین و هتک به اهالی مؤمن آن قوم و منطقه شمرده نشود اشکال ندارد[2].
سؤال : آیا تقلید صدای شخص مؤمن یا طریقه راه رفتن یا نشستن او در غیابش زمانی که بوسیله این تقلید یا راه رفتن یا نشستن ، قصد اظهار عیبی را ندارد و حکایت و تقلید فقط برای سرگرمی و خوش مزگی و شوخی است ، حراماست ؟
جواب از آیات عظام خوئی و تبریزی : اگر این عمل ، توهین و هتک فردی که ادایش را در میآورند نباشد اشکالی ندارد[3].
سؤال : تقلید صدای دیگران جهت مزاح و شوخی جایز است یا خیر ؟
آیت الله مکارم : در صورتی که توهین به آن شخص محسوب شود جایز نیست و اگر توهین به آن شخص محسوب نشود مانعی ندارد.
آیت الله صافی : عمل لغوی است و اگر آنکه تقلید صدای او را میکند راضی نباشد حرام است.
آیت الله شاهرودی : در صورت ایذاء و استهزاء حرام است
آیت الله فاضل لنکرانی : اگر به گونهای باشد که اگر صاحب صدا بشنود ناراحت میشود حکم غیبت را دارد و جایر نیست[4]
[1] . سؤال : حِکَایَةُ المَجنُونِ فِی أفعَالِهِ أو أقوَالِهِ هَل یُعَدُّ غِیبَةً لَهُ وَ هَل یَجُوزُ غِیبَةُ المَجنُون اذا کان فی موردهاِ و هَل یَجُوزُ سُخـْرِیَّتـُهُ مِن بَابِ المُلاطَفَةِ ؟
جواب : لایَجُوزُ حِکَایَتُهُ إذَا عُدَّتِ الحِکَایَةُمَهَانَةً لِاَقْرِبَائِهِ أو کَانَتِ الحِکَایَةُ لِهذَا الغَرَضِ وَ مِن هُنَا یَظهَرُ حُکْمُ سُخـْرِیَّتِهِ .
صراط النّجاة ج2 المسائل المتفرقه تتعلق بحیاة الانسان المعاصر ص585س 1939
[2] . سؤال : هَلْ یَجُوزُ حِکایةُ صَوْتٍ یُضْحَکُ مِنْهُ و هُوَ مَعْرُوْفٌ انّه للَهْجَةِ قَوْمٍ مُؤمِنینَ او اهل مَنْطقةٍ مُعیّنةٍ کَذلکَ و لَمْ یَقْصُدْ اهانَتَهُمْ و لایقْصد شَخْصً بِعَیْنِهِ و انما یقصد التَّفَکُّهَ ؟
جواب : لابَأسَ مَالَم یَتَحَقَّقْ مَعَهَا هَتْکُ أهَالِیهَا المُؤمِنِینَ . صراط النّجاة ج2 مسائل فی الغیبة ص435س1473
[3] . سؤال : مُحاکاةُ و تَقْلیدُ صَوْتِ شَخْصٍ مُؤمِنٍ او طَرِیقةِ مَشْیِهِ او جُلُوسِهِ اذا لَمْ یَکُنْ بِصَوْتِهِ او مشیته او جُلُوسِهِ عَیْبٌ یُراد اظهارُه و انما یتم التقلیدُ للفَکاهَةِ و الْمِزاحِ فَهَلْ یَحْرُمُ ذلکَ اذا کانَ غائباً ؟
جواب : لابَأسَ بِهِ مَا لَم یَکُنِ العَمَلُ هَتْکًا لِمَن یُقَلِّدُ عَنهُ .
صراط النّجاة ج2 المسائل المتفرقه تتعلق بحیاة الانسان المعاصر ص423س 1423
[4] . استفتاء خصوصی کتبی از مراجع معظم تقلید