قضاوت زن در اسلام
سوال؟:چرا در اسلام به زنان اجازه قضاوت داده نشده؟
متن پاسخ:
مشهور فقها یکى از شرایط قضاوت را «مرد بودن» مى دانند.
علتى که براى این امر ذکر مى کنند،عاطفى و احساساتى بودن زن است که ممکن است در قضاوت او تاثیر بگذارد و مستند نظر آن ها روایتى است که در آن آمده : «... بر زن واجب نیست متولى قضاوت شود.»(1)
مطلب مهم راجع به قضاوت زن که نباید مورد غفلت قرار گیرد، این است که در حدیث مزبور تکلیف شاق و صعب قضاء، از زن برداشته شده نه آن که او را از حق قضاء محروم نموده باشد.
گروهى از فقهاى بزرگ شیعه مانند:قاضى ابن البراج , محقق (ره ) صاحب شرایع الاسلام , علامه (ره ) در قواعدالاحکام و عده اى از بزرگان متأخر مانند:صاحب جواهر و شیخ انصارى و آقا ضیاء عراقى و بسیارى دیگر از فقها ذکورت را براى قضا شرط دانسته اند.(2)
اما برخى دیگر از فقهاى شیعه،مانند شیخ مفید(ره ) در کتاب مقنعه؛عقل ، کمال ،علم به کتاب الهى و سنت معصومان را برای قضاوت شرط دانسته و نظیر شیخ طوسى (ره ) در کتاب <نهایه > و مفید در <مقنعه > نامى از اشتراط مرد بودن یا امتناع زن بودن نبرده اند .برخى دیگر از فقها نیز مانند ابن ادریس و ابن سعید بر این نظریه هستند.(3)
توضیح : این گونه مسئولیتها به جز مشقت و زحمت، فایده دیگرى ندارد،اگر کسى اینها را به خاطر دنیا و مقام و پول بخواهد، ضد ارزش است، و اگر براى خدا بخواهد، خداوند ثواب این گونه کارها را به زنانى که به وظائف خود عمل میکنند،مىدهد.
شبیه این مطلب در تاریخ اسلام هست که زنان مدینه یک نماینده نزد پیامبر فرستادند که مردان به جبهه مىروند و آن همه مقامهاى معنوى کسب مىکنند و یا به شهادت که فوز عظیم است مىرسند، اما زنها به این گونه ثوابها نمىرسند. حضرت رسول(ص) فرمود: «جهاد المرئة حسن التّبعل؛ جهاد زن این است که خوب شوهردارى کند». اگر زنى به عشق معنویت و کمالات غصه مىخورد که چرا این مقامات مخصوص مردان است و به ما زنان نمىدهند؟ جوابش این است که اگر زنان اخلاق داشته باشند و به وظائف خود خوب عمل کنند، همان ثواب و کمالات را دارند.
اسلام که این گونه مسئولیتها را به مردها داده، از آن رو است که اینها وظائف سنگین اجتماعى است و زنان از عهده آنها به طور کامل برنمى آیند یا به خاطرآن است که زنها کمتر در جامعه حضور پیدا کنند و یا این است که مردان از روحیه بالاتری برخوردارند و عملا زنان توانائی این کار مشکل را ندارند.
پاورقی:
1)- وسائل الشیعه , کتاب القضاء, باب 2 از ابواب صفات القاضى , ح 1
2)- جوادى آملى، عبداللّه , زن در آینهء جلال و جمال , ص 348 و 349
3) همان , ص 348